מצרפים אותיות במרצ

אתמול ניתנה פסיקה מעניינת על ידי יו”ר ועדת הבחירות המרכזית, השופט פוגלמן. הפסיקה התקיימה בבקשה של מפלגת מרצ להתמודד תחת האותיות “מרצ” המזוהות איתה כבר כמה עשורים. כאשר מגישים את רשימות המועמדים ביום הגשת הרשימות לבחירות יש לבחור אותיות שיופיעו על פתקי ההצבעה. רשימה המורכבת ממפלגות שלא מיוצגות בכנסת היוצאת נדרשת לבחור אותיות שאינן בשימוש כלל, ולכל היותר שתי אותיות. מפלגה המיוצגת על ידי סיעה בכנסת יכולה לבחור בצירוף האותיות הקיים, ללא קשר לאורכו, כדי לשמור על המשכיות (הדוגמאות הוותיקות והמוכרות הן “אמת”, “ג”, “מחל”, “מרצ” ו-“שס”). כאשר רשימה מורכבת מכמה מפלגות שנבחרו לכנסת על ידי אותיות שונות, ניתן לאחד את האותיות ליותר משלוש (כך נוצרו “אמת”, “מחל”, “מרצ” ו-“ודעם”).

בבחירות לכנסת ה-23 מפלגת מרצ התמודדה ברשימה אחת עם מפלגת העבודה ומפלגת גשר תחת האותיות “אמת”. מסיבה זו, נראה שמפלגת מרצ לא זכאית לשימוש בצירוף “מרצ” על פתקי ההצבעה. עם זאת, בחוק הבחירות מצוין שמפלגה רשאית גם להשתמש באותיות ששימשו את המפלגה בבחירות האחרונות לרשויות המקומיות. מכיוון שמתמודדים מטעם מרצ אכן התמודדו בבחירות האחרונות לרשויות המקומיות (וכאן פירש השופט פוגלמן את המונח “הבחירות האחרונות” כמועד הבחירות לכלל הרשויות, מכיוון שהיו בחירות מיוחדות בתל מונד בסוף נובמבר). על סמך סעיף זה, אישר השופט פוגלמן למרצ להשתמש בצירוף “מרצ” בבחירות הקרובות לכנסת.

עם זאת, ההגנה של מרצ על האותיות ר’ ו-צ’ לא תעמוד לה מכיוון שכאן נדרשת נציגות בסיעה בכנסת היוצאת שנבחרה על ידי אותן אותיות ואין סיעה שנבחרה על ידי אותיות אלה (האות מ’ שייכת גם לעבודה, “אמת” וגם לליכוד, “מחל”, כך שהיא מוגנת). מצב זה יאפשר לכל רשימה חדשה להשתמש באותיות ר’ ו-צ’ כמעט ללא הגבלה (מכיוון שיש איסור להטעות, צירוף כמו “רצ” לא יתקבל).

מפלגת מרצ לרוב היתה מאשרת לכל מי שחפץ שימוש באותיות ר’ ו-צ’, כך שאין כאן פגיעה כלשהי במפלגה. עם זאת, בעת איחוד מפלגות בעלות נכסים חשובים כמו אותיות בכוורת הפתקים, כדאי לוודא שמתקיים תנאי הרשויות המקומיות על מנת שלא לאבד את אחד הנכסים החשובים ביותר לרשימה לכנסת.

פורסם תחת ועדת הבחירות המרכזית

One Comment

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *