לא זיופים, זהירות

הקלפיות נסגרו, רוב הקולות נספרו, אבל אנשי התקשורת קמו בבוקר עם חשק עז לתלונות על ועדת הבחירות המרכזית שמשחררת תוצאות לאט. עד הבחירות בספטמבר התוצאות היו מוזנות לאתר ועדת הבחירות מהר מאוד. באפריל חזרתי הביתה לאחר מסירת החומר בועדה האיזורית (נסיעה של פחות מחצי שעה) והתוצאות כבר היו באתר. אחרי הקונספירציות שפוזרו לכל כיוון לאחר הבחירות ההן, ועדת הבחירות המרכזית הקשיחה מאוד את תהליכי הבקרה על התוצאות.

לדברי מנכ”לית ועדת הבחירות, טעויות רבות באתר הועדה נבעו מהסטה. למשל, באפריל היו קולות רבים ביישובי יו”ש שהלכו למשותפת ומצביעים רבים לזהות שהתלוננו שהקול שלהם לא נספר. הסיבה היתה טעות הקלדה בועדת הקליטה. הקולטים נאלצו להקליד מהר (והיו המון רשימות), כך שנעשו טעויות רבות. בספטמבר הוכנס אמצעי זהירות חדש. לאחר הקלדת התוצאות, הקלדן צריך להקשיב להקראת התוצאות על ידי המחשב ולוודא אותן מול הפרוטוקול. רק אם ההקראה עברה בשלום אפשר לאשר את התוצאות באופן סופי. כך נמנעו טעויות רבות שעלו לועדת הבחירות באובדן אמון רב.

מעבר לאמצעי הזה, ישנה מערכת המחפשת שינויים קיצוניים מבחירות קודמות (מבחינת אחוזי הצבעה ומעבר בין גושים) באופן אוטומטי ומסמנת את הקלפיות הבעייתיות לבדיקה חוזרת. כל התהליכים האלה לוקחים זמן ומעכבים את התוצאות. אין קונספירציה ואין “טיפול מיוחד” לתוצאות. לכל קלפי רגילה ישנם לפחות שלושה אנשים שנכחו בזמן ספירת הקולות ורישום התוצאות הסופי. אפשר לבדוק בקלות את התוצאות באתר ולהתלונן אם יש בעיות. מעבר לכך, ספירת הקולות צולמה במחצית מהקלפיות, כך שיהיה קשה במיוחד לזייף שם.

בקלפי שבה ישבתי אתמול התוצאות הוזנו בדיוק כפי שספרנו אתמול, כך שאמינות התוצאות ברוב הקלפיות לא מדאיגה אותי.

המעטפות הכפולות יתחילו להיספר היום בערב וקלפיות הקורונה מיד לאחריהן, כאשר חברי הועדה הבכירים (ובראשם מנכ”לית הועדה) ישבו בועדות הספירה מכיוון שלא מצאו אף אחד שמוכן לגעת בהן. יש אנשים שמוכנים לסכן את גופם למען הדמוקרטיה.

פורסם תחת ועדת הבחירות המרכזית

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *