דרמות בכוורת – היום השני להגשת הרשימות

היום השני להגשת רשימות המועמדים יתחיל בעוד כשעה עם דרמה אפשרית גדולה מאוד בכוורת האותיות. אתמול נחתם הסכם לריצה משותפת בין האיחוד הלאומי, עוצמה יהודית ונעם תחת האות ט. לפי הניסיון של השנה שעברה, שום דבר לא סגור עד שהרשימה מגיעה ליו”ר הוועדה, אבל כרגע נראה שתהיה רשימה אחת שתתמודד עם האות ט ואולי הבית היהודי עם האות ב. בנוסף, ישנם כתבים פוליטיים שמשערים שיו”ר הבית היהודי, חגית משה, תתמודד ברשימת הליכוד. מכיוון שהליכוד לא יגעו במותג מחל, אם מפלגת הבית היהודי לא תתמודד כלל, האות ב תשוחרר. אם מפלגת הבית היהודי תתמודד לבד ולא תעבור את אחוז החסימה, האות ב תשוחרר גם כן.

האות ב היתה שייכת למפד”ל וגלגוליה ההיסטוריים מאז הבחירות הראשונות ב-1949, כלומר מדובר בפיסת היסטוריה של ממש שתיעלם מהכוורת ותשוחרר לכל מי שמעוניין.

לפי חוק הבחירות, כל מפלגה שנכנסה לכנסת תחת אות מסויימת רשאית להתמודד איתה שוב, כלומר הימין החדש, האיחוד הלאומי והבית היהודי רשאיות כל אחת להשתמש באותיות ט ו-ב כרצונן (ובכפוף לכמה מגבלות של אי-הטעיה). לפי הסכם הריצה המשותפת, האות ב שייכת לבית היהודי והאות ט לאיחוד הלאומי, אך חוק הבחירות לא מכיר בהסכמים אלה. הבחירה של ימינה באות י ושל הרשימה הנוכחית באות ט היא לא יותר מכיבוד ג’נטלמני של ההסכם.

הדרמה הפוטנציאלית השניה היתה בגזרת המפלגות הערביות בעקבות פרישת רע”מ מהרשימה המשותפת, אך הרשימה המשותפת הקטנה יותר מתכוונת לבקש (וגם תקבל) את האותיות ודעם המזוהות עם הרשימה. אם רע”מ תתמודד לבד, ניתן להסיק ממערכות בחירות קודמות שתתמודד תחת האותיות עם המזוהות איתה.

ההישג הגדול ביותר בכוורת אתמול שייך לתקווה חדשה שקיבלה את האישור להתמודד תחת האות ת. הפעם האחרונה שבה רשימה השתמשה באות זו והיתה האחרונה בכוורת הפתקים במקום ש”ס היתה ב-1996. כעת תקווה חדשה מקבלת נדל”ן מוצלח במיוחד בכוורת הפתקים, כזה שיכול מאוד לעזור לבנות מותג. הסיבה שאין צורך באישור של מרצ וגשר לאות ת, אלא רק של מפלגת העבודה, היא סעיף (61)ג1 בחוק הבחירות, לפיו מפלגה שיש לה נציגות בכנסת אך לא מתמודדת תחת האותיות השמורות מוותרת עליהן ואין צורך באישור שלה. מרצ מתכוונת להתמודד תחת האותיות מרצ ונציגת גשר ככל הנראה תשובץ בליכוד, כך שלא אמורה להיות בעיה עם האות ת.

הטעות הגדולה ביותר, לטעמי, היתה של ימינה שבחרה את האות י לבד. מדובר באות קטנה שקשה לראות וחמור מכך, מדובר בוויתור על שני נכסים ענקיים – האותיות ט ו-ב המוכרות. כפי שצויין, הסכם חלוקת האותיות לא מחייב את ועדת הבחירות ולאותיות האלה, במיוחד ב, יש היסטוריה ארוכה. יתכן שטעות זו תעלה לימינה בתוצאות הבחירות.

גם היום יתקיים לייב טוויט של הגשת הרשימות. מוזמנים לקרוא את השרשור של אתמול וכמובן מוזמנים לעקוב אחרי השרשור שיפתח עוד פחות משעה.

פורסם תחת ועדת הבחירות המרכזית

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *