איך להצביע וגם להשפיע

העיתונאי ישראל פריי צייץ בטוויטר שיש “סיכוי אחד למנוע את כניסת התועבה לכנסת. אחוז הצבעה בשמיים. שימו אפילו פתק לבן, רק צאו להצביע”.

פריי טועה כאן בטעות קשה מאוד (הוא תיקן בעקבות תגובות שקיבל, אבל הציוץ נשאר ועדיין עלול להטעות). פתק לבן לא משפיע על מספר הקולות הדרוש למעבר אחוז החסימה מכיוון שאינו פתק כשר. פריי טען בתגובות שהוא כן, אבל מספר אנשים שקראו את חוק הבחירות (או עבדו כמזכירים או חברי ועדת קלפי) דאגו להעמיד אותו על טעותו.

מטרת הפתקים הריקים היא לכתוב את אותיות הרשימה אם נגמרו פתקי הרשימה שהבוחר רוצה להצביע לה ובכך לשמור על החשאיות. האלטרנטיבה, בה הבוחר מודיע לוועדת הקלפי “נגמרו הפתקים של מפלגה א'”, פוגמת בחשאיות (לא לחלוטין, מכיוון שכל עוד הבוחר מכניס את הפתק למעטפה לבד ומאחורי הפרגוד, לא ניתן לדעת בוודאות למי הצביע).

מה קורה כאשר ועדת הקלפי נתקלת בפתק לבן ריק? חברי הוועדה מסמנים קו בגיליון הקולות הפסולים ועוברים למעטפה הבאה. אין ספירה רשמית של הפתקים הריקים ברמה הארצית והם לא נחשבים לקביעת מספר הקולות הדרוש למעבר אחוז החסימה מכיוון שהמספר הזה נקבע על סמך הקולות הכשרים בלבד. מבחינת קביעת תוצאות ההצבעה, פתק לבן ריק (או כל קול פסול אחר, כמו שני פתקים שונים, ארבעה פתקים זהים ומעלה, פתק מקושקש או מעטפה ריקה או פסולה בדרך אחרת) משפיע כמו לשבת בבית. לכן הקריאה של פריי להצביע בפתק לבן סותרת את קריאתו “רק צאו להצביע”.

על מה כן משפיע מי שמכניס למעטפה פתק ריק? על אחוז ההצבעה בלבד. זה נתון נחמד מבחינה סטטיסטית והיסטורית, אבל חסר משמעות בקביעת תוצאות הבחירות. התוצאות נקבעות על סמך הקולות הכשרים, לא סך כל הפתקים והמעטפות שהוטלו לקלפיות.

מי שרוצה להצביע כדי להעלות את מספר הקולות הכשרים (ולהקשות על רשימות לעבור את אחוז החסימה) אך לא להשפיע על חלוקת המנדטים צריך להצביע לרשימה שלא תעבור את אחוז החסימה בוודאות מאוד גבוהה. יש כרגע 39 רשימות מתמודדות. לפי סקרים שהתבצעו לאחרונה, הכנסת הבאה תכלול נציגים מכ-12 רשימות, כך שדי ברור מיהן אותן רשימות שלא יעברו את אחוז החסימה בוודאות גבוהה.

אם נסכם, הצבעה בפתק ריק (או קול פסול אחר) משפיעה על אחוז ההצבעה בלבד, אך לא על התוצאות. הצבעה לרשימה שלא עוברת את אחוז החסימה בסבירות גבוהה משפיעה על מספר הקולות הכשרים ובכך על מספר הקולות הדרוש למעבר אחוז החסימה. הצבעה לרשימה גבולית מבחינת אחוז החסימה היא הימור, אבל הימור שיכול ליצור השפעה דרסטית על התוצאות (ההבדל בין אפס לארבעה מנדטים. כמעט בלתי אפשרי להיכנס לכנסת עם שלושה מנדטים בלבד תחת אחוז החסימה הנוכחי). הצבעה לרשימה שעוברת את אחוז החסימה בוודאות גבוהה משפיעה גם על מספר הקולות הכשרים (ומקשה על רשימות גבוליות לעבור) וגם עשויה להשפיע על חלוקת המנדטים. כל הצבעה שמהווה קול כשר משפיעה כמובן גם על אחוז ההצבעה.

יתרונה הגדול של השיטה היחסית הנהוגה בישראל הוא היכולת (המוגבלת מעט, אבל בהחלט קיימת) להימנע מהצבעה אסטרטגית. מי שרוצה רק להקשות על רשימה גבולית כלשהי לעבור את אחוז החסימה (ולא אכפת לו האם ישפיע על חלוקת המנדטים) צריך לבחור ברשימה הקרובה ביותר לעמדותיו, ובלבד שקולו יהיה כשר. פתק ריק עובד נגד הרעיון הזה.

פורסם תחת תקשורת מבוססת המצאות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *